• Home
  • V1
  • Leads
  • Weekday een jaar in NL; 'Regels stad soms lastig'

Weekday een jaar in NL; 'Regels stad soms lastig'

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De introductie van een internationale naam op de Nederlandse markt krijgt meestal veel belangstelling en wordt breed uitgemeten in de media. Hoe kijken buitenlandse bedrijven daarop terug en hoe zien zij het Nederlandse fashionlandschap een

jaar later? Deel 1: Weekday.

Wat werd

vooraf van de nieuwe winkel verwacht?
Karin Hagman, Global PR Manager: "Het Rokin in Amsterdam is een perfecte Weekday-locatie en we waren verliefd geworden op het prachtige gebouw. Gezien de plannen voor de stad en het metrostation dat in de toekomst aan het Rokin komt, is het een heel interessante plek. We wilden een inspirerende en relaxte winkelervaring bieden met een breed aanbod en hoopten dat klanten ons zouden weten te vinden ondanks dat de locatie een beetje 'uit de loop' ligt voor mensen die winkelen in de Kalverstraat."

Hoe is het achteraf uitgepakt?
"We zijn nog steeds dolgelukkig met deze plek, maar de strenge regels en restricties van de stad Amsterdam zijn nog weleens lastig. We hopen dat in de toekomst nog meer mensen Weekday aan het Rokin zullen ontdekken en bezoeken. Het Weekday-bord aan de pui moest vanwege lokale regelgeving vrij low key zijn. Daardoor blijkt het niet altijd even makkelijk om de winkel te spotten. We hebben nu opvallende blauwe fietsen voor de deur staan met Weekday erop."

Wat was het mooiste moment van het jaar?
"De openingsavond was fantastisch. Geweldig om het Amsterdamse publiek te leren kennen. Zoveel aardige mensen."

Heeft Nederland Weekday verrast?
"De progressiviteit en innovativiteit van Nederlandse ontwerpers en artiesten heeft ons aangenaam verrast. We zijn bijvoorbeeld erg nieuwsgierig naar Viktor & Rolf en volgen hun werk op de voet. De Nederlandse markt is heel interessant en een concept als Weekday bestond hier nog niet. We hebben sinds de opening goede reacties gehad. Nederlandse consumenten snappen de Zweedse mode en stijl. Er is een band."

Heeft

Weekday iets nieuws geleerd van de vestiging in Amsterdam?
"We leren van iedere nieuwe winkel iets bij. Amsterdam is onze grootste winkel tot nu toe en we hebben hier een nieuw interieurconcept geïntroduceerd. Dat hebben we sindsdien grondig geanalyseerd."

Weekday in het kort
Weekday ging in 2002 van start met de eerste multibrand 'Weekend' in Stockholm. In 2010 werd het retailconcept overgenomen door Hennes & Mauritz. Nu zijn er 22 winkels in Zweden, Noorwegen, Denemarken en Duitsland. Precies een jaar geleden, op donderdag 30 augustus 2012, ging het eerste Nederlandse Weekday-winkel open aan het Rokin in Amsterdam. Weekday voert eigen merken als Mtwtfss Weekday, Cheap Monday (ook onderdeel van H&M), Mtwtfss Weekday Collection, Weekday Vintage en Weekday Storemade en externe merken als BACK, Christophe Lemaire, Örjan Andersson, Rodebjer en Cedric Jacquemyn.