Zalando gaat samenwerken op commissiebasis
bezig met laden...
Na een
“Merken die aan het partnerprogramma worden toegevoegd hoeven geen nieuwkomers te zijn in de webshop, ook merken die al langere tijd verkrijgbaar zijn bij Zalando kunnen het programma gebruiken om een breder aanbod neer te zetten,” aldus de webshop tegen Emerce.
Volgens de nieuwssite wordt Zalando voor hen een marketingmachine. In ruil voor een provisie van zo’n 15 tot 20 procent per verkocht item kunnen kledingmerken, naast meeliften op de naamsbekendheid van Zalando, dankzij de samenwerking ook hoger in zoekmachines terechtkomen.
Wie nu bijvoorbeeld Noppies zoekt in Google vindt naast de website van het merk ook directe links van Zalando staan. Naast de commissie verwacht Zalando dat merken en retailers bestellingen zelfs operationeel afhandelen volgens de service die de webwinkel klanten biedt: gratis verzenden en retourneren, verzenden via PostNL en 100 dagen retourrecht.
Andersom kan Zalando door de samenwerking zijn assortiment gemakkelijk uitbreiden en profiteren van de klanten die de merken meebrengen. Bovendien realiseren zij extra omzet door de commissie die merken en retailers moeten betalen over verkochte items.
Nederland is het tweede land waar het samenwerkingsprogramma van start gaat. Sinds februari 2012 werkt Zalando al op commissiebasis samen met merken in Duitsland. Ook in Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zwitserland moet het partnerprogramma binnenkort van start gaan.