Zwarte maand voor modeketens in de VS
bezig met laden...
Zo werd bijvoorbeeld het moderetailketen Gap Inc. zwaar getroffen. Zoals het concern afgelopen donderdag liet weten, daalde de omzet in september vergeleken met die van dezelfde maand van vorig jaar met 6 procent van 1,43 naar 1,34 miljard US-dollar. Like-for-like liepen ze zelfs 11 procent terug. Terwijl de omzetdaling zonder het aantal winkels in aanmerking te nemen bij Gap North America (-3 procent) en Banana Republic (-4 procent) nog binnen de perken bleef, verloor het merk Old Navy maar liefst 24 procent.
Ook bij het trendlabel Abercrombie & Fitch ziet het er op dit moment niet rooskleurig uit. Het gelijknamige kledingconcern liet deze week eveneens weten, dat het in september een omzetdaling van 7 procent van 297,4 naar 275,4 miljoen US-dollar te verwerken kreeg. Op vergelijkbaar oppervlak maakten de omzetten zelfs een duikvlucht van 14 procent. Daarbij kwam het hoofdmerk Abercrombie & Fitch er met een daling van 7 procent nog tamelijk redelijk vanaf. De overige merken, Abercrombie (-20 procent), Hollister Co. (-20 procent) en Ruehl (-24 procent) maakten daarentegen een fikse val door. Mike Jeffries, CEO en voorzitter van het bestuur van het concern, gaf als reden voor de afgrijselijke cijfers de "buitengewone macro-economische noodsituatie" aan. Hij waarschuwde, dat de winst per aandeel in de tweede helft van het jaar wel eens duidelijk onder de huidige prognose zou kunnen uitkomen.
Limited Brands, het moederconcern van de lingerieketens La Senza en Victoria’s Secret vertoonde in september een neerwaartse lijn: het meldde een omzetdaling van 713,2 naar 673,4 miljoen US-dollar. Op vergelijkbaar oppervlak was de daling 6 procent.
Foto: Shopping