Chanel meest invloedrijke merk in China
bezig met laden...
Frans modehuis Chanel is het meest invloedrijke mid-to-high end merk in China. Dat blijkt uit onderzoek van modeplatform Luxe.co. Met een score van 95,8 laat Chanel concurrenten als Louis Vuitton en Dior achter zich.
Luxe.co stelde een lijst samen van de 100 meest belangrijke merken in fashion en lifestyle. Daarbij keek het naar de verkoopcijfers in China, naar het aantal zoekopdrachten in zoekmachines en naar het aantal vermeldingen en volgers op sociale media. Daarnaast vroeg het modeplatform 964 Chinese consumenten naar hun merkvoorkeuren in het midden- en luxesegment. De top 10 meest sterke merken bestaat uit:
Europese en Amerikaanse merken domineren lijst
Uit het onderzoek komt naar voren dat Europese en Amerikaanse merken de modemarkt in China blijven domineren. Zo’n 90 procent van de top 100 merken komt uit Europa of de Verenigde Staten. Vier merken uit China staan ook in de lijst, wat volgens Luxe.co laat zien dat Chinese merken aan consumentenvertrouwen winnen. Luxe.co meent dat Tom Ford, Alexander McQueen and Victoria’s Secret de meeste potentie hebben om de komende tijd te groeien. Ze genieten naamsbekendheid onder Chinese consumenten, maar hun verkoopcijfers blijven achter.
Gemiddelde merkleeftijd 76 jaar
Vooral de wat oudere merken zouden tot de verbeelding spreken. De gemiddelde merkleeftijd in de top 100 is 76 jaar. De meest populaire Europese merken komen uit 1930, terwijl de meest populaire Amerikaanse merken in de jaren 50 zijn opgericht.De lijst laat zien dat Chinese mid-to-high end consumenten minder uitgaan van status. Ze kopen net zo lief bij Louis Vuitton en Dior als bij Nike, Uniqlo en Zara. Chinese consumenten zouden vandaag de dag in hun manier van kleden meer uitgaan van hun persoonlijke smaak, waardoor er meer diversiteit optreedt. “China telt de grootste middle class ter wereld. Het is nu belangrijker dan ooit dat merken begrijpen wat Chinese consumenten belangrijk vinden”, aldus Alicia Yu, oprichter en CEO bij Luxe.co. “Ons onderzoek laat zien dat consumenten nog steeds een sterke voorkeur hebben voor de meest beroemde merken in Europa en de VS. Maar zij moeten er ook rekening mee houden dat jongere, Chinese merken in opkomst zijn.”