Marks & Spencer verlegt focus van merk naar producttype
bezig met laden...
Marks & Spencer gaat teams in womenswear voortaan indelen op productcategorie en niet meer op merk. Waar een inkoper eerst alleen kleding van het merk Autograph inkocht, is hij of zij nu verantwoordelijk voor alle producten en merken in de categorie knitwear. Met de verandering hoopt M&S beter in te kunnen spelen op de vraag van consumenten.
De herstructurering vindt plaats op alle afdelingen, van design tot inkoop en verkoop. Voor een paar honderd werknemers van de Britse retailer komt hun functie er anders uit te zien. “Al onze broeken, of ze nou van M&S Collectie, Autograph of Per Una zijn, zullen door hetzelfde team worden ingekocht”, aldus een woordvoerder van M&S tegenover Drapers. “Deze herstructurering sluit beter aan bij de manier waarop consumenten winkelen. We stellen de visie van de consument voorop bij het nemen van beslissingen over producten.”
Marks & Spencer worstelt al lange tijd met de verkoop van kleding. De afgelopen vijf jaar stegen de kledingverkopen maar in één kwartaal. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers begin april liet CEO Steve Rowe weten het als zijn hoogste prioriteit te zien om de modedivisie van het warenhuis weer succesvol te maken, onder meer door het huidige merkenbestand onder de loep te nemen. “We zijn momenteel niet zo stylish als we zouden moeten zijn. Bovendien vragen we niet de juiste prijs voor onze producten”, stelde de CEO bij de presentatie. Volgende maand zal Rowe bij de bekendmaking van de jaarcijfers zijn plannen voor de kledingdivisie presenteren.